Últims articles:

19/12/08

Infraccions i accidents amb víctimes

El 51,5% dels accidents amb víctimes que hi va haver a Espanya en el 2007 no van tenir a veure amb cap infracció de les normes de trànsit.

Incidència de les infraccions en els accidents amb víctimes. Espanya 2007
En vies interurbanes. Font DGT

Les distraccions en la conducció són, amb 1 de cada 5 accidents amb víctimes, la primera causa d'aquests accidents.

El 81,3% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes no guarden relació amb infraccions conegudes relatives a la velocitat. En vies urbanes, només el 7,7% dels accidents amb víctimes tenen alguna relació amb la velocitat dels vehicles.

Sobrepassar la velocitat establerta
només és causa coneguda del 3,0% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes, i del 1,1% en les vies urbanes.

Infraccions sobre velocitat en els accidents amb víctimes. Espanya 2007
En vies interurbanes. Font DGT

A la província de Barcelona, només el 0,29% dels accidents amb víctimes es va produïr en autopistes o autovies.

En aquestes vies es van ocasionar el
0,87% dels morts en accident i el 1,63% dels ferits greus que hi va haver a la província.

Pel que fa a Catalunya, les dades més rellevants del 2007 són les següents:
  • Només en el 3,07% dels accidents amb víctimes hi està relacionada d'alguna manera la velocitat, en els quals el 0,75% (129 accidents) s'havien infringit els límits de velocitat permesos.
  • El mal estat de la via, en canvi, és un factor present en el 3,7% dels accidents amb víctimes: es produeixen més accidents amb víctimes per vies en mal estat (i no es compten les insegures, que en són més) que per excessos comprovats de velocitat.
  • Just el 47,2% dels factors incidents a Catalunya en els accidents amb víctimes en vies interurbanes són distraccions o errades dels conductors. En el conjunt de vies, aquest factor és present en un 36% dels casos.
  • El 13% dels accidents interurbans s'ha produït en interseccions (56% en les vies urbanes).
  • Només una tercera part (33,7%) dels accidents amb víctimes es produeixen en vies interurbanes.
  • L'alcohol o les drogues han estat presents com a factor d'accident amb víctimes en el 1,9% dels casos. Ho supera el mal estat del vehicle (2,8% dels casos).
  • En el 48% dels accidents amb víctimes, no s'ha infringit cap norma de la circulació. En vies interurbanes no s'han infringit les normes en el 74,4% dels factors d'accidents amb víctimes.
Sabeu quina proporció de radars hi ha instal.lats sobre el total de les vies que registren accidents? Quants radars serveixen de debó per reduïr accidents? No són massa llaminers els 93 milions que es recaptaran l'any vinent amb les màquines escurabutxaques? L'any que ve s'invertiran 5,3 milions d'euros per a 35 nous radars fixos, de la marca CIRSA.

Ja tenim els responsables del 3,07% dels accidents amb víctimes, que són els què han excedit imprudentment la velocitat. Qui té la responsabilitat del 3,7% dels accidents amb víctimes deguts al mal estat de les carreteres?

Perquè a mida que es redueixen els accidents on hi ha implicada d'alguna manera la velocitat estan augmentant els accidents amb víctimes degut a distraccions? Serà pel mòbil o serà per tant anar mirant el comptaquilòmetres?

La velocitat i les distraccions en els accidents amb víctimes
Recurrència com factors implicats en accidents amb víctimes sobre el total de factors.
Font: Elaboració pròpia a partir dels Anuaris d'Accidents de Trànsit 2005, 2006 i 2007, Servei Català de Trànsit.

Seguretat? Repressió? ... Tot plegat te més pinta d'experiment sociològic a gran escala per veure fins quin punt sóm capaços de què l'arbitrarietat ens governi.

Parlem dels 40 km/h per entrar a Barcelona?