Últims articles:

15/9/11

L'Impost de Patrimoni: de què anava?


Sembla clar que tornem a tenir Impost de Patrimoni abans de què acabi la legislatura. No és un impost nou, doncs es va posar en marxa l'any 1991 i es va suspendre al 2008.

En realitat mai ha deixat d'existir, l'únic que es va fer és decretar una bonificació del 100% de la quota, equivalent a què ningú l'havia de pagar.

La mesura, que s'haurà d'aprovar necessàriament per Decret (ho fa directament el govern), doncs no hi ha temps abans del 20-N de fer-ho per Llei (ha de passar per les Corts), té segons els experts marcat supòsit de nul.litat, doncs la Llei General Tributària ordena que aquests tipus de canvis s'han de fer per Llei... a excepció de cassos urgents per a situacions extraordinàries, fet que no sembla concòrrer en una mesura que només significa uns 700 ó 1.000 milions d'Euros d'ingrés. Veurem.

En qualsevol cas serà transitori, afectant als anys 2011 i 2012. El Govern preveu que afectarà a unes 160.000 persones i que es recaptaran 1.080 milions d'Euros, uns 271 a Catalunya i 323 la Comunitat de Madrid (no afecta als Règims Forals).

Ara que potser a més d'un li tocarà pagar l'Impost, recordem a grans trets com funcionava:
  • Grava el patrimoni, entés com els béns i drets del subjecte passiu.
  • És un Impost transferit a les CCAA, les quals tenen potestat per modificar exempcions i quotes tributàries.
  • És un impost personal, és a dir grava el patrimoni de cada persona per separat (no hi ha alló de "declaració conjunta"). En cas de comunitats de béns o altres societtas civils que comparteixin béns o drets patrimonials, s'imputarà seguint les normes tributàries, i en el cas de valors monetaris, a parts proporcionals.
Cóm es valoren els béns? Veiem-ho en la següent taula (cliqueu a sobre per veure-la més gran):


La mecànica és molt simple:
  • Es valoren, d'acord amb les respectives normes, els diferents béns i drets del subjecte passiu, per formar la Base Imposable.
  • La data de referència és el 31 de desembre de l'any.
  • Se li resten les deduccions (en general només els deutes dels béns i drets afectes).
  • Se li apliquen les exempcions (tenint en compte que si un bé està exempt, només es podran deduïr els deutes per la part no gravada).
  • S'obté la Base Liquidable, sobre la què es tributa a partir d'un escalat de taxes de gravamen.
L'escala de gravamen no sabem cóm serà (tot recordant que les CCAA tenen potestat per variar-les). A continuació us poso la què existia abans de la suspensió de l'Impost (tingueu en compte que a la base liquidable ja se li hauran deduït les exempcions -general de 700.000 € i fins 300.000 € del valor de l'habitatge habitual-, i en el seu cas, els deutes corresponents que afectin als béns patrimonials):


Amb aixó només cal sumar els valors patrimonials de tots els béns i restar el valor de l'habitatge habitual (si supera el valor de 300.000 €, només es podrà restar aquesta quantitat). Si el patrimoni resultant no supera els 700.000 €, no caldrà fer la declaració. Si supera els 700.000 €, es resta aquest import i sobre l'excés s'apliquen les tarifes de l'impost, segons la taula anterior. Cal tenir en compte restar els deutes que afectin als béns patrimonials, que en el cas de l'habitatge habitual, es restaran en proporció a la part no exempta.
 
Si teniu alguna consulta, només cal que m'ho comenteu.

1 comentari:

Anònim ha dit...

És una mesura merament populista. Enacar recordo quan feia la declaració als meus sogres: misèria i companyia pagaven. Fins i tot van decidir deixar-la de fer perquè els hi era una molèstia (els molestava que jo sabés del seu patrimoni) i preferien jugar-se una sanció que no va arribar mai (i ul!! que parlo de l'època de crisi dels '90)